lördag 17 mars 2012

Erik Höglunds askfat

Idag köpte jag två saker och den ena var ett sådant här glasaskfat från Boda glasbruk med design av Erik Höglund för en femma. Så nu tycker jag att det var dags att få med alla jag har på en bild.
    Dessa samlar jag inte på, men jag köper dem ibland när jag inte har hittat något annat och priset är max 20 kr. Ett par av dem har jag gett 25 kr för, men då får den vara stor eller i en ovanlig färg.
    För det finns mängder av olika färger, former och storlekar av dessa. Motiven är nog ett tiotal olika, men de vanligaste är tjurhuvudet, katten och barbröstad kvinna. På mässor kan dessa kosta 200 kr, och för de lite större någon hundralapp till.


Jag har en annons för dessa i någon av mina gamla FORM-tidningar, och den är från slutet av 50-talet. Lägger in bild när den har kommit fram. Jag tror att de tillverkades fram till ca 1970. De ljusblåa och orangea som inte är genomskinliga bör vara bland de senare.
    Naturligtvis har många andra glasbruk gjort liknande föremål, men de på bilden är jag säker på att det är originalet.


Här en närbild på de jag tror är gjorda i slutet av 60-talet. Detta pga att de vaser som han gjorde med samma typ av glasmassa är gjorda då. Orangea, ljusblå och gula var de, men jag har inga askfat i den gula färgen.
    Askfatet med ett ankare på har jag två av och det är ett reklamaskfat för rederiet Blue Sea Line. Av förklariga skäl finns dessa bara i blått.

10 kommentarer:

Gila sa...

Folk måste rökt som galningar förr då man hittar alltid askfat på loppisar.

Soffi sa...

Imponerande samling!

- Ja man hade verkligen askkoppar överallt förr. Morsan hade nog en askkopp i varje rum - och då rökte hon aldrig ens.

Häftig framtida kuriosa de kommer vara; "de där konstiga äckliga faten som man använde till dom där pinnarna man sög på."
- Man är ju själv inte främmande för att ta sig en pinne då och då :)

Gunilla sa...

kul att se efter fåra meddelanden fram och tillbaka....hade gärna sett en närbild på dom turkosblå....himla fin färg!

eli sa...

"Dessa samlar jag inte på men jag köper dem ibland." I alla fall en fin samling du fått ihop - utan att samla. :-)

Lampedusa sa...

Det är verkligen svårt att förstå det där med askfaten nu. Vi köpte nyligen Mari Simmulsons vackra askfat UE 5000M. Jag menar, vem vill fimpa ciggen rakt i ansiktet på en vacker flicka?

Ann-Charlotte sa...

Samlar du inte, skrev du...! Jag kallar det iallafall för en samling, och snygg var den!

Maria på tid och rum i Årsta sa...

Jag stod och höll i ett stort grönt idag med den yppiga kvinnokroppen, men priset fick mig fort att lägga tillbaka det. 150 kr.

Det bästa med dessa fat är att man kan ha dem som grovsalt-koppar eller förvara sina örhängen i dem :)

Herr Movarp sa...

Jaa, det var inte dåligt! Jag har typ aldrig sett såna, och har jag sett dem så kostar de 200 kr eller mer...

Jag såg en grön, likadan som den mörka ovanför den knallorangea på första bilden, 90 kr, det är den billigaste jag sett :)

Allt det gamla goda sa...

läcker bild med dem allihop upplagda. jag är inte så förtjust i höglund, men det var en fin samling kuvertaskfat (för det är de väl, de är väl rätt små?) du har.

yvonne sa...

Jag tror att motiven är stjärnbilderna......