fredag 19 augusti 2011

Turmix köksmixer

Idag slog jag till. Den har stått på en loppis i två veckor och jag har gått och spanat på den. Idag när jag var där så hade de sänkt priset och då köpte jag den.
    Fabrikatet är alltså Turmix och denna modellen kom 1943. Min är dock från 1949 - så nära femtiotalet man kan komma. Den gjordes i Schweiz fram till början av 50-talet då tillverkningen flyttades till Brasilien där den tillverkades till början av 60-talet. Formgivaren heter Traugott Oertli och mixern är den första som tillverkades i Europa.
    Fabriken har gjort många senare modeller, och på bilder som jag har hittat ser vissa ut att vara tilverkade i nutid.


En instruktionsbok med en massa recept i fanns med också.

6 kommentarer:

khina sa...

WOW! Gillar skarpt denna köksmaskin. Inte alltför vanlig eller hur?

form55 sa...

Jag har aldrig sett en likadan förut. Passar bra med mitt kökstema i krom och rött.

Ann-Charlotte sa...

Åh, den skulle jag vilja ha! Jättebra köp.

La mômes Old fashioned sa...

Jamen fungerar den då? Det är det mest intressanta ;)

TUSEN VASER sa...

Härligt att utrusta köket efter ett färgtema!!!

form55 sa...

Den är provkörd på loppisen och skall fungera. Har inte hunnit testa själv än men det kommer.