söndag 28 augusti 2011

Skivspelare

Här har ni min gamla skivspelare som jag köpte för 100 kr på en loppis för ca 6-7 år sedan. Modellen heter Luxor RTW 77. Försökte googla fram när den är tillverkad, men hittade inte exakt vilket år denna modell kom.
    Luxor började tillverka denna serie 1953 och då hette den RTW 1. Sedan kom RTW 3, 6, 7 och sedan 10 - den sistnämnda 1958. Min ingår i RTW 7 men är en variant - därav benämningen 77. Så kanske 1956 eller 1957 då!



Och så här ser det ut när den står i Stringhyllan. Jag tänkte koppla in den i min förstärkare, som egentligen är för ny för retromiljön - därför står den bakom skjutdörrarna under skivspelaren.
    Måste skriva lite om de fina pärmarna också. Märket är Agrippa - citerar tillverkarens hemsida:

"Den första Agrippa pärmen konstruerades och utvecklades 1923 utav den kände konstruktören Gustav Larsson som 1927 konstruerade den första Volvobilen. Båda dessa produkter är genuina konstruktioner som fortfarande påminner om kvalité, hållbarhet och funktionsduglighet. Gustav Larsson valde att kalla sin konstruerade pärmprodukt för Agrippa med hänvisning till den romerska erövraren Marcus Vipsanius Agrippa."

Pärmarna är i alla fall från före 1963 då de bytte namn till DUX. I pärmarna tänkte jag ha urklipp från heminredningstidningar som tar upp för mycket plats nu.
    Teakbrickorna i bakgrunden är omärkta och jag vet ingenting om dem - förutom att man ser dem då och då, så de är säkert svensktillverkade.


2 kommentarer:

Lilladockan sa...

Den var riktigt snygg måste jag säga! Udda, men snygg! :)

Det blev verkligen inga fynd för mig i helgen. Nåväl, bättre lycka nästa gång eller vad man nu brukar säga :)

form55 sa...

Ja, jag fastnade för den direkt när jag såg den.
Inga direkta fynd här heller tyvärr. Bättre lycka senare till oss båda då!