lördag 6 augusti 2011

Fler bestick med teakhandtag

Jag har tidigare visat bestick med teakhandtag, men nu har jag hittat fler och några hade jag redan förut men de kom inte fram förrän senare.
    Gaffeln och kniven till vänster är märkta med import, och då är de kanske gjorda i Japan. De tre gafflarna i mitten är märkta "Lundtofte", men de ser annorlunda ut än de jag visade förut. Den långa skeden och kapsylöppnaren är från "Dansk design", och det betyder förmodligen att Jens Quistgaard är formgivare - riktigt fina!
    Och de tre små märkliga gafflarna (ansjovisgafflar?) kommer från Nilsjohan.


Jag har ännu inte bestämt vilken modell jag skall satsa på. Men det får växa fram, och så måste jag se fler delar.

3 kommentarer:

Helena sa...

Snygga. Men ömtåliga. Funkar ju inte med maskindisk direkt. Ska bli intressant att se vad du slutligen bestämmer dig för att satsa på.

form55 sa...

Jag har ju ingen diskmaskin ändå så det gör inget.

Gila sa...

Maskindisk är ett gissel för gammalt porslin. Har sett otaliga tallriksdekorer förstörda av diskmaskiner hemma hos bekanta. Handdisk är att föredra om man vill bevara gammalt porslin och särskilt teakbestick. Snygga bestick allihopa!