torsdag 9 januari 2014

Två nya vykort av Stig

För er som har följt mig så vet ni kanske att jag samlar på vykort som Stig Lindberg tecknade i sin ungdom. Det gavs ut en serie på ungefär 25 olika på 1930-talet.
    Nu har jag ungefär hälften av dem. Det har gjorts ett litet häfte med bilder på de då kända korten, men det vänstra kortet finns inte med där, och det finns åtminstone två motiv till som inte kom med då. Jag har bjudit när hyacintkortet har varit ute tidigare, men har alltid blivit överbjuden rejält. Men denna gången blev den förhållandevis billig! Kanske beroende på att många var bortresta över helgerna samt att pengarna var uppköpta på julklappar!


Tyvärr dröjer det ett tag tills påsk, men jag visar dem ändå. Vissa av de jag har förut är däremot julkort. De allra flesta är i det lilla formatet som helgkorten hade förr, men det finns även några i samma format som de vanliga vykorten hade förr. Sådana har jag tyvärr inte fått tag på - än.
    Här kan du se fler bilder på mina små helgkort av Stig Lindberg! Och några av de jag inte hade då har jag skaffat sedan dess.

1 kommentar:

Catherine N sa...

Fina kort av Lindberg. Påminner mig om att jag har en grej som han ritat. Det var bifogat i en jultidning men vilket år kommer jag inte ihåg. Eftersom jag inte kan infoga bilder här så skickar jag det via fb. Kanske något du skulle vilja få.