lördag 25 januari 2014

Två nyinköpta vaser av Eva

Och Eva bör vara Eva Jancke-Björk som bl a har jobbat på Bo Fajans i Gävle, men som på denna tiden hade en egen keramikverkstad i Mölndal parallellt med att hon jobbade som lärare på Konstindrustriskolan (nuvarande HDK).
    Jag har tidigare visat vaser och ljusstakar av henne som jag köpte på samma ställe som dessa för ca tre år sedan. De har funnits kvar hela tiden sedan dess men blivit billigare i flera etapper.


När jag köpte de första så kostade de runt 200 kr/st. Efter något år så sänktes priset till 120 kr, och nu upptäckte jag att det var halva det priset på dem. Så jag gav 120 kr för båda.
    Jag har egentligen varit lite sugen på dem länge, men det har bara inte blivit av att jag har köpt dem.


Här ser du signeringen undertill! Eva 37 och Eva 38. De andra av henne som jag har köpt tidigare kan du se här.
    Jag skall så småningom ta kontakt med Gävle museum och höra om de kan verifiera uppgifterna om ursprunget.

Inga kommentarer: