söndag 23 juni 2013

Senaste småfynden

Lite trögt att fynda nu och inget man hoppar högt över - förutom kopparna i förra inlägget. Men här kommer tre bilder på vad som har handlats.
    Först keramik och porslin. Den randiga ljusstaken ser ut som Upsala-Ekeby, men märkningen förvillar. Får kolla upp. Till höger om den en limegrön vas som tydligt är märkt UE 5137. Från serien Palma av Hjördis Oldfors. Kannan är från Gefle och serien Palace.
    Framför dessa en liten burk (cigarettkopp?) från serien Argenta från Gustavsberg, och till höger om den ännu en Ekebyare - Trio, också av Hjördis Oldfors.


Glas fick jag köpt en del också. I bakre raden från vänster börjar vi med en röd Fugaskål. Det börjar bli många nu, men de är ju så fina! Efter den en ljuslykta "Norrsken" från Reijmyre. Nu har jag tre sådana,, men de får nog flytta till någon annan. Lökvasen från Lindshammar vet jag att Benny (Porslinsbloggen) letar efter, men jag har inte kollat upp om han kanske redan har denna färgen. Och längst till höger i den bakre raden hittar vi en finsk rackare. Miranda heter den, och jag har flera sedan förut - både små och en stor.
    Ytterligare en liten glasburk (ljusstake skall det eventuellt vara) av Jens Quistgaard. Dessa ser man titt som tätt, men på det senare har priserna börjar gå upp på loppisarna. Roligast på denna bild är nog de fyra cocktailglasen från Johansfors Party som stod på en hylla för 120 kr ihop. En av de gröna hade nagg, men de övriga är fina!


Och ett par små djurfiguriner. En liten ankunge i teak som känns dansk - omärkt tyvärr, annars kunde den vara av Bölling. men det var många som tillverkade små teakdjur i Danmark på den tiden.
    Igelkotten är från Tällberg keramik. Det är hål i ovansidan där man förmodligen skall sticka ned tandpetare med  något småmatigt på - oliver eller korvbitar t ex.


Några tallrikar från IKEA 70-tal blev det också.


5 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Japp, den röda till vänster är Röda Band från Ekeby. Jag saknar den i min lilla samling ;-)

Palman har jag nog, men naggad så även den vore ju ett trevligt byte om du inte ska ha den kvar.

Ska kolla hyacintglaset om jag har det, men jag behöver nog en bättre bild för att se färgen.

RETROknoppen sa...

Men hej, måste säga att det låter ödmjukt med "småfynd" - i mina ögon är det storfynd ;)
Du är ju helt otroligt duktig att hitta saker med klass!
När jag fyndar min första Fuga kommer jag att hoppa högt iallafall,,, *ler*
Trevlig sommar!

Helena Högberg sa...

Fina fynd som vanligt :) Den lilla teakfågeln var himla söt!

retrolux sa...

Trion står på mammas önskelista och palman på min, för visst är den gul och inte grön? Men Benny står före mig i kön om du "vill bli av med dem". Tyvärr är det ju så svårt att hitta byten till dig.

Gila sa...

Kannan med gul dekor var riktigt snygg!