torsdag 13 juni 2013

En reklamfolder

För några veckor sedan hittade jag denna för en femma på loppis.


Den såg intressant ut. Och när man öppnade blev det ännu intressantare!


Som jag hoppades var det en reklamfolder för Sixten Sasons prisbelönta våffeljärn. På baksidan fanns det uppgifter som visar att foldern är tryckt 1959.
    Våffeljärnet går populärt under namnet månlandaren, och det är inte svårt att förstå varför.


Naturligtvis har jag även ett exemplar av våffeljärnet i köket. Man ser dem ganska ofta på loppisarna, men de brukar inte vara i så här fint skick.
    Våffeljärnet är resultatet av en designtävling som Husqvarna utlyste. Sixten som vann har även formgett de äldsta SAAB-bilarna och Hasselbladskameran bl a.

3 kommentarer:

Catherine N sa...

Så kul att läsa! Vi hade ett likadant i mitt föräldrahem och min Mor har fortfarande kvar och använder sitt. Det lustiga i kråksången är att jag igår hittade ett precis likadant för 40 kronor, naturligtvis på loppis. Glad blev jag som gjort ideliga försök att göra goda våfflor på ett nytillverkat järn. Har aldrig lyckats. Men nu vet jag att jag åtminstone har ett järn som lever upp till namnet Våffeljärn. Tack för infon Jan, alltid kul att få veta mer.

Anna-Lena sa...

Industridesign när den är som bäst! vi hade också ett i föräldrahemmet, flitigt nyttjat när det dök upp oväntat besök. nu står det hos mig, inte lika ofta använt...

Backtobasic sa...

Hittade precis ett i skrotkontainern i grannbyn !Blev som nytt efter rengöring och kors i taket, sladden satt i !!!