söndag 2 juni 2013

Helgens fynd

Det blev dåligt med loppande i veckan. Vi bestämde på jobbet att vi ville vara lediga på fredag efter nationaldagen, men har så mycket att göra att vi inte kan ta ut semester, så det blev två timmars övertid varje dag utom i fredags.
    Så lite mindre prylar än vanligt blev det nog, men köksbordet väger upp det hela med råge!


Tre teakgalgar till. Det finns ju två varianter av dem, och dessa är av den smalare sorten. Dessa ser man ganska ofta, men jag tycker inte att de är värda 30-40 kr/st som säljarna ofta vill ha. 10-15 kr köper jag mina för.
    En liten Koldburk och en dansk plåtburk kommer jag nog att göra mig av med. Samma sak med Aladinlyktan som faktiskt är turkos - har inte sett den färgen förut. Och den lilla norska porslinsplattan kommer att gå samma väg.
    Men teakfatet från Digsmed behåller jag. Måste bara försöka hitta nötknäckaren som skall ligga i mitten. Jag har liknande, men inte identisk knäckare tror jag. Porslinan har en likadan, och här kan ni se hur den skall se ut komplett.


Bestick brukar jag titta efter och det är nog lättast att hitta om man letar ordentligt. Först fem fiskgafflar och tre fiskknivar från Gense Facette som jag köper på mig om jag hittar billiga. Hade även turen att hitta sex dessertskedar i originalask från Gense Thebe billigt.
    Roligast var att hitta inte mindre än tolv kaffeskedar, tre teskedar och en kuvertsmörkniv från Gense Spectra. Det fanns även matbestick och salladsbestick, men jag var lite snål och köpte bara de ovanligaste delarna


Om ni kommer ihåg den fina teakasken som är gjord att ha tändstickor i så tänkte jag (som vanligt) att man gärna vill ha lite finare tändstickor i än de vanliga. Och då råkade jag på en samling tändsticksaskar från 60-talet, och i vissa av dessa finns det svarta tändstickor med vitt svavel på. Perfekt att bryta av mot teakens färg!
    En reflektion är att jag inte nöjer mig med vanliga saker utan helst vill ha lite extra fina saker! Det går åt mer pengar och massor av tid att leta, men så blir resultatet så mycket bättre också...!

2 kommentarer:

DeBeer sa...

Det kommer en till smörkniv på posten :-)

Yvonne sa...

Bara det bästa är gott nog ;)

Jätte fina fynd som vanligt!