söndag 31 mars 2013

Alla MW och SP-M kryddburkar

Håller på och packar upp lådor från flytten. Det går långsamt och vissa saker vet man inte riktigt var de skall höra hemma nu. Men det får ta lite tid för man skall ju hinna med andra saker också.
    Nu har jag i alla fall fått fram alla mina kryddburkar från Rörstrand av Marianne Westman och även de av Signe Person-Melin som är gjorda i hennes egna keramikverkstad. Jag hann ju komplettera båda serierna under packningen så några bilder med hela samlingarna finns inte förrän nu.


Börjar med de bredare av Westmans blåsvarta serie. Hel Kanel är lite högre som synes, men annars är både de bredare och de smalare lika höga - dvs åtta cm utan lock.
    Om inte texten syns så bra på bilden så skriver jag även vilka jag har. Förutom Hel Kanel syns på bilden: Kyndel, Kardemumma, Mejram, Oregano, Sellerisalt, Dragon, Salvia, Nejlikor, Körvel och 4-kryddor.


De kan se lite olika ut undertill. De allra flesta av mina av den breda modellen ser ut som den underst på bilden. Men en av dem (Mejram) har även texten "Handmålad" tillagd.
    Och först nu uptäckte jag att en av dem (Sellerisalt) faktiskt har MW handmålat undertill! Den saknar även solen som finns på alla andra. Skulle vara intressant om någon annan samlare har fler sådana!


Och här är alla av den smalare modellen. Men det är inte riktigt sant för jag har köpt en till (Basilika) som inte har kommit fram än. Och här är faktiskt bottentexten den omvända - alla har texten "Handmålad" under utom Saffran och Cayenne - två ganska svåra burkar.
    Även här räknar jag upp alla på bilden: Paprika, 4-kryddor, Senap, Kanel, Allehånde, Timjan, Ingefära, Peppar, Vitpeppar, Kryddpeppar, Cayenne, Curry, Saffran, Kummin och Mejram. Plus Basilika som inkommer snart.
    Om någon undrar över "Allehånde" så är det en exportburk till Danmark som har kommit tillbaka. Det betyder tydligen Kryddpeppar där, och det finns fler med dansk text och även med Holländsk text dit de också exporterades.


Kryddburkar av Signe person-Melin samlar jag bara på den modellen som kom 1955 i samband med H55-utställningen. Hon gjorde liknande burkar redan 1953 där kryddnamnet står i en ruta, men de har jag valt att inte samla på.
    Tobaksburken hör nog inte till denna serie egentligen då den saknar reiefdekoren i det oglaserade godset som de andra har. Den är även den klart vanligaste burken. På de övriga står det: Salt, Socker, Fänkål, Kaffe, Ingefära, Muskot, The, Peppar, Rosmarin, och Cacao.

4 kommentarer:

DeBeer sa...

Härliga burkar! Jag funderade ett tag på att börja samla kryddburkar men jag har inte tålamodet att samla ihop alla! Jag har dock ett par från Gefle där Kaffeburken var en en praktisk nödvändighet!

Gunillas sa...

dom blå är helt klart en favorit! Urfina!

Katrin sa...

Signes burkar inte gjorda hos Högamäs utan i hennes egen atelje i Malmö.
Fina samlingar!

trillivippa sa...

Det är en imponerande samling du fått ihop! Hoppas att du börjat komma iordning så smått i lägenheten nu och att du trivs bra!