lördag 2 mars 2013

Två apparater från AEG

Jag har tidigare visat en sak som är tillverkad av AEG - en väggklocka som ni kan se här. Nu kommer först en hårtork som jag inte har testat än pga trasig sladd.
    Enligt en liten text på hårtorken kan man få reda på att den är från 1930-talet och visst har den rötter i funkisen med sin blanka yta och svarta handtag i bakelit.


AEG är en tysk firma, och på wikipedia kan man läsa att förkortningen betyder Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft, och den grundades i Berlin 1887. Företaget upplöstes 1996.
    Grundaren Emil Rathenau startade redan 1883 Deutsche Edison-Gesellschaft (DEG) som senare ombildades till AEG.


Även ett turkost strykjärn har dykt upp på loppis för många år sedan. Inte heller denna har jag testat faktiskt.
    Göteborgs stadsmuseum har ett exemplar i samlingarna, och de daterar den till ca 1950.


Produktnumret är 45025 enligt skylten. Bra och tyskt ordningssamt att skriva ut detta! Den är även S-märkt så den är såld i Sverige.
    Hittade även en likadan i Hallands konstmuseums samlingar - se här.


I nästa inlägg kanske jag visar lite bilder från den nya lägenheten som jag flyttade in i igår. Just nu är det flyttlådor överallt och inte så mycket på sin plats, men jag borde hinna fixa lite ikväll och i morgon.

5 kommentarer:

Fammo sa...

Det ska bli roligt att se, jag är alldeles säker på att det är jättefint!

Lybtar sa...

skall bli så kul att få se bilder från nya lägenheten. Ser fram emot det inlägget.

Undantaget sa...

Ser fram emot bilder från det nya hemmet!

Anonym sa...

Har ett exakt likadant strykjärn vet du värdet?

form55 sa...

Jag köpte det för 90 kr på en second handbutik, men jag har ingen aning om värde tyvärr. Kolla på eBay om du kan hitta en likadan och spara länk till auktionen så att du kan gå tillbaka och se vad den slutade på.