lördag 9 mars 2013

Veckans prylar

Tycker nog att det är lite extra svårt att fynda något nu. Det på bilden är hela veckans skörd.
    Nja, inte riktigt sant för jag köpte några påskdukar idag. Men de skall jag inte behålla och de passar inte riktigt in med de andra grejerna.


För att ta det färgglada först så är det en röd Kvartettbricka av Stig Lindberg i minsta storleken. Hittades idag för en tia. Och tändsticksfordralet i teak som ligger på brickan köpte jag på en loppis som jag är i stort sett granne med numera - 30 kr. Ljusstaken som finns till höger om dessa köptes på samma ställe. Det är en likadan som jag köpte i Älvsjö för några veckor sedan - kan vara snyggt att ha två ju!
    Tolv Thebe kaffeskedar för en femma styck är ett fynd, och de andra besticken var inte dyra de heller. Bakom kaffeskedarna finns ett gammalt fordral (för brev?) från SAS som kostade en tia. Och DVD-filmerna i bakgrunden kostade 60 kr ihop. Sällan man hittar kvalitetsfilm på loppisarna tyvärr!
    Sedan finns det fyra vaser på bilden också. Den gråa bulliga är en "Lancett" från Upsala-Ekeby. Jag hade en mindre förut som Anna på Retrolux fick ta över, och denna kommer att få gå samma väg. Nästa är en stengodsvas av Stålhane. Tyvärr några små naggar, men den kostade bara en tia så det var skäl nog att ta hem den. De två sista vaserna är danska, men den lilla turkosa miniatyren är gjord av Gunnar Nylund vid hans tid vid Nymölle. Den svartvita är däremot från Michael Andersen & søner, Bornholm (tre fiskar i botten).


En närbild så man ser det läckra tändsticksfordralet bättre. Jag har några liknande förut, men denna är nog den snyggaste!
    Kvartettbrickan var väldigt blek och torr, men efter en omgång med hudkräm så blev den fin igen!

5 kommentarer:

Lybtar sa...

Som vanligt tycker jag att du gjort många och fina fynd.
Snart är det ju dags för Slottskogen :)

form55 sa...

Tackar!
Nu bor jag ju riktigt nära bakluckeloppisen också - två hållplatser bara!

Deco a la retro sa...

Din nya lya låter jättefin, hoppas nu du kommer att stortivas och att du får det som du vill ha det")
Nu har du det nära till många centrala loppisar...hoppas du åter kommer åt vårt håll 'ditt gamla vattenhål' och hälsar på igen nån gång.
Fina fynd som vanligt!

Anonym sa...

Såsskeden med vitt skaft är designad av Sigvard Bernadotte i hop med Acton Björn för Lundtofte (Danmark). Sardingaffeln ser ut att vara en variant av besticket Fasett från Gense (tidigt 40-tal)Hälsn. Agneta

form55 sa...

Både såssleven och sardingafeln är danska. Det första kan vara rätt då.