tisdag 20 september 2011

Kosta - Ekeberga

Ni såg dem nyss i skåpsinventeringen, men jag tänkte göra en mer detaljerad presentation av dem.
     Formgivare är Elis Bergh (1881-1954) som har gjort många glasmodeller på Kosta. Exakt när han gjorde dessa har jag inte fått fram, men jag kan tänka mig 30/40-tal. Modellen tillverkades fram till 1957.
    Det gjordes fyra varianter av glaset - med eller utan pärlbård i tre modeller. Jag som gillar rent utseende utan en massa detaljer föredrar den utan bård. Det finns fem olika glas i mitt skåp, men jag är dålig på vilka drycker de är gjorda till. Glaset längst till höger är i alla fall ett snapsglas.


Antal glas jag har är (från vänster) : 7, 6, 12, 6, 12. Tolv av varje vore en tanke.

Det finns fler glas i servisen. Här en inlänkad bild från en auktion. Dessa glas har pärlbård (klart mycket sämre, eller hur...?)


Alla mina glas har jag hittat på loppisar för 5-25 kr/st. Det är en stor kvalitetskänsla i dem!
    Om man jämför bilderna så verkar det finnas minst två modeller till på fot förutom de jag har. Och kanske tre utan fot.

Inga kommentarer: