måndag 12 september 2011

Gustavsberg - Azur

Jag har väl inte ansträngt mig för att skaffa delar ur denna serie, men när priset har varit rätt så har det blivit ett par delar.
    Stig Lindberg skapade denna serie 1957 och alla sju delar är blåa (azurblå).


Den äppelformade skålen hittade jag på en antikmässa för 100 kr - den brukar normalt kosta betydligt mer. Och det lilla fatet kostade under femtio kronor på Tradera.
    Hittar jag fler till den prisnivån så får man vara tacksam. Vasen näst längst till vänster hade suttit fint!


Bilden på alla delarna är långt ifrån bra, men den är bra mycket bättre än när jag fick den. Har fixat lite i Photoshop för att ta bort störande inslag i bilden.

7 kommentarer:

faaglarna sa...

Jag har det lilla lövet, finns även i rött. Vet du vad det kallas då?
Hade för mig att det var GABI, men nu läste jag PEs-tråden...

Herr Movarp sa...

Denna har jag aldrig sett tidigare! Jag tycker mig dock ha sett vasen till vänster i andra glasyrer, hmm...

form55 sa...

faaglarna - Ingen aning om vad den heter då.

Herr Movarp - Formerna finns i andra serier. Äppleskålen finns t ex i fajansmålade varianter.

Anonym sa...

Hej! Roligt att du uppmärksammar denna serie. Jag har själv alla delarna utom (den kanske minst snygga) vasen med nr 35 till höger. Jag har faktiskt sett de flesta delarna som fajanser. Vasen du suktar efter finns hos Bebop Antik i Gbg : http://www.bebop.se/produkter/keramik/216
Jag har för mig att de skall ha 1.800 kr för den..... Skålen - som jag tycker är ett löv - har jag sett för liknande summor så där gjorde du ett riktigt fynd. Jag har aldrig sett dem i någon annan färg så där tror jag att det gäller liknande saker från andra tillverkare, typ GABI. Tack för en jättetrevlig blogg/ Lars

Anonym sa...

Att Herr Movarp kännde igen vasen kanske beror på att han har en bild på en fajansversion högst upp på sin egna "Porslinsbloggen". :-) Lars (igen)

trillivippa sa...

Snygg serie, har aldrig hört talas om den förut. Och den äppelformade skålen var klart snyggast tycker jag!
Angående faaglarnas kommentar om GABI så är det Gabriella Citron-Tengborgs signatur. :) Hon gjorde en hel serie små löv i olika glasyrer under namnet Löva.

form55 sa...

Lars - Tack själv för hejaropen! Jag kan inte ge 1.800 kr för delen på Bebop! En tiondel av den summan så känner jag mig mer sugen. Skålen kanske är lövformad trots allt!

trillivippa - Äppel/Lövformen samt den som finns på Bebop är de klart snyggaste. De andra ligger ett par snäpp under.