tisdag 8 november 2011

Colorado/Pastella färgnyanser

På bilden syns några delar ur båda serviserna. Dubbelkannorna (med fel handtag) har jag köpt nyss. Pastella tänkte jag när jag såg den, men nu när jag jämför nyanserna så är det mer osäkert! Den vänstra ströaren är från Pastellaservisen men den högra är Colorados ljusblåa. Uppläggningsskålen är däremot Colorados äldre turkosblåa nyans. Denna skål är garanterat inte Pastella eftersom den formen inte finns i den servisen.
    Kannornas nyans stämmer inte överens med någon av de andra delarna, men förmodligen är det Pastella ändå - nyansen kanske kunde variera en del. Det är inte lätt när servisdelar är likadana i två serviser och båda har färger som påminner om varann. Colorado är i flintgods men det skall inte Pastella vara, men hur avgör man det utan märkning om detta?

3 kommentarer:

DeBeer sa...

Enklaste är kanske bara att strunta i det och istället bara se dem som läckra att kombinera med varandra :-) Men du är som jag - vill veta!!!

form55 sa...

Det är klart att man vill veta. Allt som går att ta reda på om saker man gillar - det är det som hela bloggen är uppbyggd på.

khina sa...

Jag kan naturligtvis inte hjäpa dig i den frågan men snyggt är det. Jag är ju lite svag för blått - och i synnerhet pastellblå färger.