lördag 29 mars 2014

Dansk keramikvas

Har inte hittat något kul på länge på loppis, men idag köpte jag en fin keramikvas. Att den är dansk syntes i botten, men jag hade inte riktigt koll på vem som hade gjort den.
    Inte förrän att jag såg att det låg en papperslapp i botten på den! Tänkte först att någon hade tagit reda på och skrivit upp information om vasen, men det var bättre än så!


Storleken är tio cm hög och elva cm i diameter. Ganska tung! Och inte så ljus på ovansidan som den ser ut att vara här.


Danmark står ju klart och tydligt, men PR? Och 57 kan nog vara året den tillverkades visade det sig.


Här ser man färgen bättre på ovansidan. Och det som jag skymtade på botten har jag tagit ur, för det var...


... originalkvittot sedan inköpet den 2/5 1959. Och där står ju Peder Rasmussen, samt att vasen då kostade 35 kr! En ganska hög summa för så många år sedan.
    Hittade en sida där man kunde räkna ut värdeökningen på pengar genom tiden, och 2010 skulle det bli ganska precis 400 kr.

Peder Rasmussen hade en egen keramikverkstad mellan 1929-1964 då han avled. De sista fem åren jobbade han även som formgivare på Bing & Gröndahl.

Inga kommentarer: