onsdag 11 september 2013

Malmöresan

I torsdags tog jag ut en sparad semesterdag och tog tåget till Malmö. Anledningarna var tre till antalet. Stina med bloggen Allt det gamla goda hade förvarat en mindre möbel åt mig som jag skulle få hem, och hon ville även visa sin lägenhet - hon har ju varit och tittat på både min gamla och min nya lägenhet.
    Dessutom hade vi planerat in en längre loppis- och antikaffärsrunda. Så det blev en riktig toppendag! Och jag kom hem med flera fina grejer!


Helgens finaste köp var de två höga ljusstakarna i teak med samma form som de svarta. Dessa har mässing i botten och de står stadigare än de i helträ, även om de inte är direkt ostadiga.
    Finns de i teak i en lägre storlek så vore det snyggt att få ungefär lika många i varje färg.


Diverse saker som hittades på loppisarna. Glasvasen är från Reijmyre, och jag har en nästan likadan förut. Kanske av Tom Möller. Glaset är nog också från Reijmyre och soppsleven är från Gense Spectra.
    Den gula vasen i mitten kändes väldig mycket Upsala-Ekeby, men märkningen i botten var väldigt otydlig. Efter en rådfrågning av kunnigt folk så var jag säker, och den heter Bengali av Hjördis Oldfors.
    Till höger om den en ljusstake av Signe Persson-Melin för 25 kr, och pepparkvarnen i teak kostade 35 kr på en annan loppis. Den såg jag sedan i en antikaffär för ungefär tio gånger högre pris! Tur att jag gick rätt väg där och tog loppisen först!


Dessa teakskulpturer såg jag i fönstret till en antikaffär. Säkert dyra tänkte jag, men när jag frågade så kostade de 60 kr/st, och det gick bra att få båda för hundralappen jämnt.
    Den högra bord föreställa en katt, men den västra? En räv? Fina i vilket fall.


Och till sist en bok om Arne Jacobsen, utgiven av Louisianas tidning Revy. Kostade 25 kr och är fullmatad med bilder och fakta.
    Nu undrar ni kanske om den där mindre möbeln som jag hämtade hem? Den är förstås värd ett eget inlägg, så den får ni vänta på lite till.

2 kommentarer:

DeBeer sa...

De där ljusstakarna är verkligen snygga i grupp :-D

Allt det gamla goda sa...

det var en givande dag. och vad mycket du hittade! jag misstänker att du kommer fler gånger och letar fynd. :)