lördag 6 oktober 2012

Kistamässan - inköpen

Sent omsider blev det dags för att visa vad som handlades på mässan för en vecka sedan. Ljuset är inte så bra på kvällarna nu så jag fick inte till några hyfsat bra bilder förrän idag.


En skulptur gjord av spik i olika storlekar. Jag tyckte att den var charmig och dessutom bra gjord.
    Få se om den får stå kvar där eller om den hamnar på ett annat ställe sedan.


Socker, salt och peppar. Man ser dem då och då men sockerströaren brukar fattas. Jag har gott om ströare i olika varianter, men dessa är ju så fina!
    Tror att de är danska. Jag frågade säljaren men de visste ingenting om dem.


En stor röd plastbytta till mitt kök som går i rött och grönt. Normalt brukar det stå Melaminplast under dessa, men på denna står det Mepal.
    Den har inte heller den smala kanten som brukar finnas utanför mynningen. Ser ser lite orangeaktig ut på bilden men är betydligt rödare i verkligheten.


Bestick brukar jag titta efter. Fyra små gafflar till Genses Focus de Luxe. Två teskedar och en äggsked till Gense Thebe. Fyra vickningsgafflar som troligtvis inte är svenska men som har hög kvalitet ändå! Jag hade fyra av dem sedan tidigare.
    Dessutom två bestick från Gense Spectra som jag samlar på. Det var ett byte som jag gjorde av en annan samlare av dessa bestick.


Denna köptes inte på mässan utan i en antikaffär dagen innan mässan. Både Arne Vodder, Finn Juhl och Børge Mogensen skall ha gjort liknande, men nu vet jag att denna är av Mogensen.
    Två orange lådor skall det inte vara. På en bild jag hittade var en låda vit. En av de orangea kommer nog att målas om - antingen i vitt, eller i rött som jag tycker borde bli snyggare.


En vas från Höganäs som jag köpte lite i spekulation. Kanske inget speciellt, men jag tyckte att den stack ut.


Ett par smågrejer i teak till sist - servettställ och saltströare. Fina former och hyfsat pris gjorde att de också fick följa med hem.


Denna skall man ha garn i är det tänkt, men hos mig kommer den att få ett annat användningsområde.
    Fast den håller nog inte för att lägga tidningar i. Kanske dagstidningar som skall till återvinningen då.

Jag fick även in några saker från Reijmyres serie Pavane genom byten med två personer, men jag tar detta i ett separat inlägg sedan eftersom jag väntar på en del till som jag har bytt till mig.

7 kommentarer:

faaglarna sa...

Jag tror lådsatsen är Mogensen.
Hade ett sideboard, med en lös lådsats i liknande stil, fast med vita lådor.
Mitt tips är Mogensen.

khina sa...

Stor teakälskare som jag är så måste jag ge stilpoäng till teakströarna. Fantastiskt tjusiga!

Anonym sa...

oj, vad många fina fynd du gjort på sistone.


hlsn. zinkmink

trillivippa sa...

Spikskulpturen var väldigt charmig och teakströarna är supersnygga! Gillade även lådsatsen. Bra inköp!

Anna sa...

Jag har också en sådan lådsats fast med andra färger (vit, röt och mörkgrön), hur kan man se vem som har designat den? Vad fick du ge för din?

form55 sa...

Jag hittade en uppgift om formgivare som jag länkade till på bloggens sida på facebook. Jag fick ge en tusenlapp för den. Förmodligen inte så billigt.

Anna sa...

Ah.. jag hittade nu att det sålts på Buckan och Mogensen som sagt. Jag köpte mitt för 600:-

Tack för svaret