tisdag 31 juli 2012

Helsingborg - mässbilder

Jag passade på att ta bilder innan det kom för mycket folk. Men i efterhand så märker man att man borde ha tagit fler - att man aldrig lär sig!
    Här är en läcker bordslampa som enligt säljaren hade köpts i Belgien. Jag tror att den är fransk. 2.100 kostade den och det var nog inte så farligt för denna, men i så fall hade jag gjort åt det mesta av mina pengar så den fick stå kvar.


En läcker skärbräda med kniv till. Kollade aldrig tillverkaren, men skulle tro att det är Digsmed.
    Priset var i överkant för mig så den köpte jag inte heller. Men nog var jag sugen!


Baertling och Olofsson sida vid sida. Hade inte tackat nej till någon av dem. Men så var det det här med priset...
    Fast ramarna tycker jag inte passar till. Men de som köper konst till dessa priser har i och för sig ofta guldramar till sina tavlor.


På översta hyllan mest Holmegaard, och på den undre Alsterfors och den berömde P-O Ström som upphovsman.
    Man såg inte så mycket P-O på mässan annars. En eller ett par saker här och där förutom detta.


Denna björn av Kay Bojesen var en rejäl bit. Och det var Måns från komikerparet Anders och Måns som sålde. Har har ju varit med i Antikmagasinet på TV och visade sig väldigt kunnig!
    Tror att han hade satt 22.000 på den men avslöjade att han kunde sälja den för 19.000. Och spegeln är också fin - från Luxus väl?


En rad med fina Wegnerstolar stod i den fina avdelningen. Glömde kolla priset, men jag är mer sugen på en annan modell av Wegner så det fanns inga köpeplaner.
    I den finare avdelningen så fanns det bara tre utställare som hade saker som jag gillade. Dessa fanns hos en dansk handlare.


Denna klockan var inte till salu utan satt i taket i den fina avdelningen. Klockan är nog original sedan huset byggdes på 50-talet någongång.
    Som man kan ana så fanns tre urtavlor åt olika håll. Såg ingen snyggare klocka till salu där ens!


Så här kunde det se ut i en monter på mässan. Konsten på väggen ovanför sideboardet känner jag igen! En sådan satt på väggen på jobbet innan vi flyttade - undrar vart den tog vägen?


Tidstypiska 50-talstextilier hos denne handlare från Malmö. Fast jag gillade litografierna bättre - av Orup. Han gjorde inte bara glas på Johansfors.

8 kommentarer:

Gila sa...

Instämmer om guldramarna...det är inte fint...men som sagt, god smak och högt pris går inte alltid hand i hand...

Rosie sa...

Tavlan ovanför sidebordet finns på vinden tror jag, iallafall en liknande järn/plåt-sak. Något som herrn önskar sig? Tycker själv den är en hiskelig historia!

form55 sa...

Gila - låter som att vi är helt överens där.

Rosie - Nej, jag tycker också att de är ganska hemska. Blev bara lite förvånad när jag såg den på bilden, för jag såg inte den när jag var där.

La mômes Old fashioned sa...

Kul att få läsa om ditt besök, och fina bilder!

e-loppis@t-online.de sa...

Tack för fina mässbilder! Missade Helsingsborg i ar igen - maste skärpa mig med semesterplaneringen...

allt det gamla goda sa...

alltid trevligt att se mässan ur någon annans synvinkel! jag tog inte heller tillräckligt med bilder, olikt mig. kanske var jag lite mätt när mässan väl började. kul att du fick med kay bojesen-björnen! undrar om han sålde den..

trillivippa sa...

Kul med lite bilder från mässan, även om jag som inte var där gärna hade sett hur många som helst!
Gillar Baertling-tavlan, färgerna är helt i min smak! ;) Men guldramen hade jag också kunnat vara utan...
Och det var en läcker klocka du hittade där i taket!

Gunillas sa...

Underbara bilder! Alltid lika kul att se när man inte själv har kunnat gå