söndag 1 juli 2012

Helgloppande

Loppistorkan är bruten! Hemmet är påfyllt med nya inköp, fast några skall jag byta bort. Det mesta köptes på bakluckeloppisen igår och idag - bästa loppisen i stan just nu.
    I bakgrunden en ljusgrön Italiensk badrumshylla av plast från Cararra & Matta (C&M). Jag hade en likadan förut men kunde inte motstå denna. Den kom fram på ett bord precis när jag kom dit så jag slog till direkt. Även en ljusblå fanns som blev såld två sekunder senare... En femtiolapp kostade den.


Fyra röda glasföremål! Två Fugaskålar, men den ena var i väldigt mörk röd färg. Trodde först att det var en svart Colora. Den andra var i vanlig röd nyans. Ljuslyktan är från Royal Crona som inte är ett glasbruk utan en koncern bestående av flera olika glasbruk.
    En kopp från Rörstrands Blå Eld köptes för 60 kr. Utan fat men det hade jag redan hemma. Framför den två små gafflar från Gense Spectra för en femma styck. Inte ofta jag hittar dessa på loppis tyvärr!
    Två pipor hittade jag också för 20 kr/st. Oftast brukar de kosta betydligt mer, men jag skall inte använda dem utan bara ställa dem i snygga pipställ i teak som jag har köpt förut.


Den fjärde röda glasprylen var en liten burk från Reijmyres serie Pavane av Tom Möller. Jag hade ett par ofärgade och en grön innan så den röda var kul att få in. En tjugolapp för den.
    Och jag har fler sådana i andra färger på väg in från både Porslinsbloggaren och Manganiabloggaren!


Den stora glasvasen på bilden är från Åseda glasbruk och Bo Borgström som formgivare. Jag har köpt en med svartspräcklig glasmassa förut som skall bytas bort, men denna hade en blåaktig färg! En Royal Crona-etikett på den eftersom Åseda var ett av glasbruken som ingick där. Och den lilla gröna i mitten är också tingad för ett byte.
    Perfekt när man kan leta efter saker åt andra bloggare och få andra saker som man gillar bättre tycker jag!

1 kommentar:

Lilladockan sa...

Gratulerar till fynden! Skönt att höra att torkan är över. Jag är hemma igen efter min solsemester. Förhoppningsvis blir det några fynd för min del också inom kort! Håll tummarna! :)