fredag 18 maj 2012

Rörstrand - Caolina

Idag har jag varit ledig och då passat på att ta en rejäl loppisrunda. På en av loppisarna stod en svart vas som jag har varit sugen på länge. Inte jättebilligt tyvärr, men ändå billigare än antikhandlare brukar ta för dem.
    Någon gång på 50-talet gjorde Gunnar Nylund en serie stengodsvaser som han kallade Caolina. Det finns fyra olika former i serien, men det är denna som är klart snyggast!



Dessa vaser trodde jag fanns i tre storlekar, men när jag googlar hittar jag uppgifter om fyra storlekar! 22,5 cm, 26,5 cm, 30,5 cm, och 32 cm. Min är 26,5 cm hög. Vaserna finns bara med svart eller vit glasyr.
    De andra vaserna på bilden har Gunnar Nylund också gjort. De brukar kallas gäddgapsvaser, men det finns inget officiellt namn på dem såsom på Caolina. Läs mer om dem här.

7 kommentarer:

Yvonne sa...

Åh, den har jag också!!!!
Men jag gissar på att min är 22,5cm.
Köpte min på Antikmässan i Hudik för några år sedan för 120kr

form55 sa...

Kul! De är ju riktigt snygga! Bra pris på din - om du kan tänka dig är sälja den så kan jag ge betydligt mer! Eller byta mot något som du hellre vill ha.

Jesper sa...

Supersnygg samling du har. Har själv inga större objekt av Nylund, men har ett antal mindre skålar. Gillar verkligen harpälsglasyren, blir så levande på något sätt...
Hur nu en skål eller vas kan bli levande:)

Snygg samling iallafall!

Carina-teckningsbloggen sa...

Jättefina vaser, jag gillar dom!!

Jessica sa...

Otroligt läcker samling. Bra jobbat :-)

Gunilla sa...

Läckra! Gillar verkligen hans prylar!

trillivippa sa...

Snygg vas och jättefin samling du fått ihop! De olika glasyrerna harmonierar verkligen fint ihop.