måndag 14 november 2011

Retromässan - köpen

Ganska snart efter öppnandet på Fredagen köpte jag denna elljusstake. En svart Luma ljusbukett med tre ljusglorior kvar (en lite defekt dock). Om någon har glorior över eller har sett på någon loppis så köper jag gärna!
    Modellen kom hösten 1954 och finns i fyra färger - svart, rött, grönt och blått. De svarta brukar kosta mest på Tradera och nu innan jul så kan de ramla upp i närmare två tusenlappar. Denna gav jag 900 kr för efter lite prutning.


Sedan blev det flera sortes bestick också. Focus de luxe fiskbestick (ovanliga!) - tre gafflar och en kniv för 100 kr/st. Ett stort inlägg om Focus de luxe kommer om ett tag.
    Skedarna är danska från Lundtofte. Jag har bestick i serien förut, men inga skedar - se här. Fem stycken för 100 kr jämnt tycker jag var ett bra pris! Salladsbesticken är kopior på Genses som jag har visat här, men dessa har teakhandtag istället för originalets i nylon. Tillräckligt fina för att lägga 150 kr på tycker jag.

17 kommentarer:

LOPPISTAN sa...

Superfin ljusstake! Såg precis att det ligger glorior till salu på Tradera. Kanske inte rätt men värt att titta i alla fall.

Maine sa...

Lumabuketten är fin (även utan glorior)! gillar också Focus deluxe; stod faktiskt och klämde lite på dem själv (om de var de som låg i gummisnoddsknippen), men köpte inga.

khina sa...

Buketten är ju en favorit hos mig, saknar bara den gröna. Visst vet du att det INTE är en adventsljusstake. Det är en prydnadslampa men kan "piffas" upp till Advent med ljusglorior.
Snygga bestick är aldrig fel.

DeBeer sa...

Staken är som man kan säga: Skitsnygg i svart!

Katrin sa...

Vilka färger på ljusgloriorna vill du ha?

Ann-Charlotte sa...

Ljusstaken är underbar!

form55 sa...

Loppistan - jag hittade dem, men det var en massa olika färger...

Maine - De Focus de luxe som jag köpte fanns på Wigerdahls Värld och inte på Mässan. Det kanske jag aldrig nämnde.

Khina - Trodde nog att det kunde vara en adventsljusstake, men jag tror på dig.

Katrin - Jag är ute efter de ofärgade i så fall. Har du möjligen några?

DeBeer och Ann-Charlotte - Håller med, tack!

petrogylv sa...

Kul att du fick tag i "Buketten"!

Gunillas sa...

Verkligen jätte fin!hoppas du får tag på de rätta tillbehören.

Allt det gamla goda sa...

ah, ljusbuketten alltså! varje retrobloggares stora dröm, tror jag. en sådan hoppas jag verkligen på att snubbla över.

så mässan var bra?

form55 sa...

petrogylv och Gunillas - Tack! Det känns bra att den står här och lyser nu!

Adgg - De är inte lätta att snubbla över direkt. Mässan var bra, men hade den varit lite större så hade den varit ännu bätte!

Katrin sa...

Ja, men de ligger i någon av jullådorna. Så det dröjer ett tag till
innan jag får fram dem

Anna sa...

Åhhhhh, ljusbuketten! Jag letar en svart till ok pris. Tradera är verkligen inte rätt ställe för det! Det gick en i originalkartong för 750 kr på auktion i Ångermanland i somras, bra pris! Jag var tyvärr inte där.

Herr Movarp sa...

Den är verkligen fin, hoppas du hittar delar så den blir komplett. Såna glorior har man ju sett vid något tillfälle, ska hålla ögonen öppna!

TUSEN VASER sa...

Ljusstaken var ju bara helt fantastisk och en kontrast till all massproduktion av ljusstakar...

e-loppis@t-online.de sa...

Perfekt adventsbelysning! Lustigt, slog själv till pa en snarlik "ljusbukett" här i Tyskland för en vecka sedan. Mitt ex är dock helt i mässing med tre armar och tänkt för vanliga, runda glödlampor. Funderar pa om även detta ex skulle kunna vara en svensktillverkad variant? Försökte bifoga foto men det gick ej - det far bli ett blogginlägg längre fram istället!

ordningsfrun sa...

Den blågröna glasvasen är ju helt underbar!