tisdag 26 mars 2013

Edmund Spence

Häromdagen dök det upp en bild på nätet företällande en fantastisk fin byrå, gjord av en person som jag inte hade hört talas om tidigare.
    Först talades det om att han var svensk, men när jag kollade upp det visade det sig att han var amerikan. Men byrån skall enligt uppgift vara tillverkad i Sverige, förmodligen i flera exemplar.

 
 
Den såldes på auktion av företaget vars namn ni ser på bilderna. Inlämnarna hade köpt byrån redan 1952! Jag tycker att runt 1957-60 hade varit mer sannolikt med tanke på formgivningen.
    Jag vet inte vad auktionen slutade på, men den lär ha kostat en slant! Den hade varit väldigt välkommen i mitt sovrum för denna gillade jag väldigt mycket!


Han har även gjort sängbord i ungefär samma stil. En sådan byrå och två sådana sängbord i mitt sovrum hade inte varit fel alls!
    Klassen på snickeriet känns mer dansk än svensk, och kanske har amerikanerna förväxlat de båda små skandinaviska länderna!

4 kommentarer:

Helena Högberg sa...

Det var nog banne mig den snyggaste byrån jag någonsin sett! WOW!

LoppisListan sa...

Oj! Riktigt, riktigt snygg!

petrogylv sa...

Håller med Helena det snyggaste jag sett på länge!

Viktkamp sa...

jäklar va snygg! =)