onsdag 3 december 2014

Retrobloggarnas julkalender - lucka 4

Ni som har Instagram har redan sett dessa bilder. Jag tog nya bilder med min kamera, men de blev inte bra alls. Så ni för hålla till godo med dessa, trots att de inte heller är så skarpa.
    I ett år nu har jag letat efter dem! Röda glaskulor med tjockare glas än julgranskulor, och dessutom genomskinliga. Förmodligen tillverkade av Holmegaard.


Sju stycken lyckades jag hitta. Två på loppis, två på mässan i Kista, en i Danmark, en bytte jag till mig av en antikhandlare, och den sjunde fann jag i en butik i grannkvarteret.
    Storleken varierar ganska mycket! Och det gillar jag. Dessutom har jag eventuellt två till på gång!


Ni får se bilderna som fotografisk impressionism! Men nog behövdes det lite rött i fönstret lagom till jul!
    Kulorna skall dock få hänga kvar sedan. Tanken var att bara ha dem fram till Knut, men jag gillar dem redan mer än jag trodde.

Nästa lucka finns hos Tant Emma! Ni som vill följa adventskalendern kan kolla listan nedan!

Lucka 5 > Emma – Tant Emmas bravader
Lucka 6 > Malin – Gestaltningstanten
Lucka 7 > Gitte – Gittes allehanda, och Maria – Gilas grotta
Lucka 8 > Ann-Charlotte – Teak och Orkidéer
Lucka 9 > Anna – Retrolux
Lucka 10 > Liz – Undantaget i Hulebäck
Lucka 11 > Lovisa Jag, en Loppista
Lucka 12 > Caroline – Fina fyndet 
Lucka 13 > Susanne – Vintage Spyglass
Lucka 14 > Yvonne 50-talskeramik, och Benny – Porslinsbloggen 
Lucka 15 > Erik – Faaglarna
Lucka 16 > Carin – Audrey Fenns fina
Lucka 17 > Ida – RetroIda
Lucka 18 > Anna Ljuva 50-tal
Lucka 19 > Cen – RETROknoppen
Lucka 20 > Stina – Allt det gamla goda
Lucka 21 > Carina – Precis en sån
Lucka 22 > Susann – Sussies fyndhöna
Lucka 23 > Erica – Mangania du älskade & lite till
Lucka 24 > Ebba – Pensionat Granath

4 kommentarer:

LOPPISTAN sa...

Superfint! Nu blev jag också sugen på att leta Holmegaard-kulor.

Webrik sa...

Mycket snyggt!! Ska hålla ett öga efter de röda kulorna åt dig.=)

Gila sa...

Det där var helt i min smak! Snyggt!

Unknown sa...

Water Hack Burns 2lb of Fat OVERNIGHT

Over 160 000 women and men are losing weight with a simple and secret "water hack" to drop 2lbs each and every night in their sleep.

It's painless and works with anybody.

Just follow these easy step:

1) Take a glass and fill it half the way

2) And now do this awesome HACK

and become 2lbs skinnier when you wake up!