lördag 10 augusti 2013

Köpenhamn

Även i år blev det en tripp till den danska huvudstaden. Det blev ganska lika förra året så jag får visa andra bilder i år, annars ser inlägget ut som förra gången.
    Men först en bild på de två sakerna jag köpte där. Ett ytterfoder av Marianne Westman och en pepparkvarn av teak av dansk tillverkning. Tyvärr blixtbild eftersom det är mulet och mörkt idag.


Butiken på nästa bild heter Hot Kotyr och ligger på Nörrebrogade 76. Där finns huvudsakligen lampor - hundratals! Även reklamskyltar och äldre plåtburkar bl a.
    Hittade butikens hemsida, och den finner ni här!


Eftersom jag tillbringade den mesta tiden på Nörrebro så passade jag på att plåta diverse motiv som stack ut.
    Vissa husgavlar var målade på olika sätt - med eller utan tillstånd. Inget turistområde direkt!


Så sant som det är skrivet. Man undrar hur de har lyckats få dit färgen!


Här är nog något övermålat - med en lite surrealistisk ton som resultat.


Del av en neonskylt!


Detta motiv kändes mer som Asien än Skandinavien. Motivmässigt hade den varit bättre utan cyklarna.


Fint serveringsbord som jag tog genom skyltfönstret till en butik på Bredgade - gatan med de lite mer exklusiva butikerna!

2 kommentarer:

Lybtar sa...

Finns det mycket svenskt i Köpenhamn? Är det värt att åka dit för den sakens skull?

form55 sa...

Det varierar. På vissa ställen finns en del och på andra ställen ingenting. Men priserna är nästan alltid högre än i Sverige. Jag frågade på ett ställe varför det är så, och fick till svar att svenska saker är väldigt populära i Danmark.