torsdag 6 september 2012

Textil

Det var ett tag sedan men nu är det dags för en bloggutmaning bland retrobloggarna. Denna gången är temat textil/tyger.
    Jag har inte så jättemycket sådant men jag visar det mesta jag har.


 
Min gardin i vardagsrummet är ett nytryck av Margret Rose av Olle Eksell. Den ingick i serien ”Signerad Textil” visades för första gången i oktober 1954 på NK i Stockholm.
    Nu liksom då tillverkas tyget av Ljungbergs textiltryck i några olika varianter.



Detta tyget är däremot gammalt. Designer är okänd men tyget heter "Ribbons" och är tryckt på Sven Hultberg handtryck.
    Kanske hamnar det på väggen som en vepa senare eller så får det ligga till sig lite.




Mattor fick man även ta med, så då visar jag min fina Kelim med snyggaste mönstret jag har sett på denna typ av mattor.




Stig Lindberg har komponerat "Tallyho" som också är ett nytryck från Ljungbergs. Jag hade tänkt att det skulle bli kökshanddukar av det sedan som på den nedre bilden.
    Bilden på handdukarna kommer från Ljungbergs hemsida. Där syns även de andra färgerna som tyget trycks i.

 

Samtidigt som jag köpte Tallyho så fick jag syn på en restbit av detta tyget för ett bra pris. Formgivare är Sven Markelius och tyget heter "Prisma". Finns i tre färger till.
    Nu ligger den som en duk i köket, men sedan när jag har skaffat mitt drömköksbord så får jag hitta något annat användningsområde för det.



Bubblare är denna fina filt som jag inte vet någonting om...


...gardinen som skymtar i denna gamla bild från köket...


... och "Pottery" som Stig Lindberg också har gjort. Ligger just nu på mitt soffbord.

6 kommentarer:

Gunilla sa...

Så himla fint! Vaserna....ja TACK!

Gila sa...

Eksells mönster är fantastiskt snyggt!

Kerstin sa...

Ribbons var verkligen snyggt!

Randiga Tråden sa...

De två översta är mina favoriter.

LOPPISTAN sa...

Oj, så mycket fint! Nytrycket av Tallyho är ju helt fantastiskt. Måste nog försöka hitta lite sånt.

Lybtar sa...

Vi var på Ljunbergs och letade tyger.
Vi har nämligen funderat på den vita "Prisman" som gardiner i vardagsrummet. Ett jäkligt snyggt tyg.