söndag 13 mars 2011

Sällsynt Dominovas

Igår fick jag vasen som jag köpte i en antikaffär och som Eli i femtiotalsjakten hämtade åt mig och överlämnade på Retromässan. Jag fick ett tips om den av en kille som jag hade kontaktat angående en Bojesenelefant, men det blev denna vas istället.
    Säljaren hade bara sett en enda tidigare och den står på Gustavsbergs museum - och den är defekt! Min är i perfekt skick! Undrar hur många de har tillverkat av denna modell?


Storleken är 13 cm hög, dvs samma storlek som den mindre av den vanligare modellen med samma form.
    Är det någon som har sett en likadan till salu? Många erfarna antikhandlare har inte ens hört talas om den!


Jag har inte H55-modellerna bland de övriga, men här är annars hela samlingen.
    Kolla även på mitt allra första inlägg som handlar om Domino och som finns här!

12 kommentarer:

trillivippa sa...

Grym vas! Det är en väldigt fin samling du har. :)
Och tack för igår, Sparaxis-fatet och Bo Fajans-lockasken är kanske inte så märkvärdiga för dig men de gjorde mig väldigt glad!

form55 sa...

Tack! Med det nya tillskottet är väl samlingen en av de bättre Dominosamlingarna. Jag kan skaffa en annan sällsynt Dominovas, men den är ÄNNU dyrare. Men denna kändes roligare att ha, även om det sved i börsen.

Ulrika på Leta Retro sa...

Oj den var kul att se! Vilket fynd. Grattis!

khina sa...

Kan bara helt kort konstatera... J...ligt snyggt!

Herr Movarp sa...

Verkligen fin vas!

Allt det gamla goda sa...

åh, jag avundas. jag har inte ett enda domino-föremål.. än..

DollybirdRetro sa...

Det var kul att ses på retromässan!
Oj här har du mycket fint att se på! Vilken underbar Dominosamling! Är den komplett?
Ska genast börja följa din blogg!

form55 sa...

Bland de svartvita delarna har jag inte de två askfaten med reklam på, men jag har inte varit så sugen på dem, även om jag har kunnat köpa dem billigt. Sedan finns det en cylindrisk vas som den högsta jag har, men denna är ännu högre. Jag vet var det finns en till salu, men den kostar 12.000 kr! Fast den är väldigt ovanlig. Sedan finns det delar i andra färger, men dessa har jag hoppat över - svartvitt är snyggast.

Farfars lampa sa...

Vilken imponerande samling och snyggt är det också! Hittade din blogg i dag - tack för tipset, denna ska jag följa. :-)

Dante sa...

Hej! Har du alltså också cigarettasken då det står H55 på kortsidorna? Vad brukar den ligga på på ett ungefär?

form55 sa...

Den har jag ja. Jag gav en tusenlapp för min, men den går att hitta billigare om man har tur och tålamod.

Unknown sa...

Hej! Hittade din blogg när jag sökte mer info om just denna Domino-vas. Vi har en sådan och vill veta mer om den och värde, men det verkar vara svårt att hitta mer info. Har du fått din värderad? Vad betalde du för din? Mvh Lenita