tisdag 9 november 2010

Tre nya kryddburkar

Samlingen med Rörstrands blåsvarta kryddburkar av Marianne Westman växer! Dessa tre är nyinskaffade.
    Från vänster - Peppar, Paprika och Allehånde. Den sistnämnda är avsedd för den danska marknaden. I Sverige heter det Kryddpeppar.
    Jag har även kompletterat burken som förut saknade sitt teaklock.


Här är alla mina elva kryddburkar av den mindre modellen. Det kan vara svårt att läsa namnen på burkarna så jag listar de jag har:

4kryddor
Allehånde
Curry
Ingefära

Kanel
Kryddpeppar

Nejlikor
Paprika
Peppar
Timjan
Vitpeppar


Det finns minst 32 olika kryddnamn på burkarna så det är lång väg kvar till att samlingen är komplett.
    Tio av kryddorna är vanligare än de andra - sedan varierar graden av vanlighet på de andra. Min Allehånde lär vara bland de ovanligaste!


Den större storleken har jag inte fått fler av sedan jag visade samlingen senast (se här), men jag har inte visat dessa två burkar tillsammans. Tyvärr finns bara Vitpeppar och Kryddpeppar av denna modellen. Hade alla kryddnamn funnits så hade jag hellre samlat på denna serien.
    Dessa två finns även i den mindre storleken och dessa verkar vara klart ovanligare än mina som är lite större. Bland de blåsvarta är det tvärtom.

3 kommentarer:

trillivippa sa...

Vilken fin samling! Tycker att de blåsvarta är bland de snyggaste kryddburkarna Westman gjort och hoppas kunna samla på mig ett gäng själv framöver. :)

Randiga Tråden sa...

De är så fina allesammans, jag har bara två stycken, det kanske blir fler med tiden.

Lybtar sa...

Jag behöver de prickiga i mindre modell, känns som om min samling saknar dem :)
ållehanda hade jag gärna lagt rabarber på, tycker det är roligt med dem som vi inte ser så ofta.
Jag har inte jagat dessa burkar på ett tag, men du verkar ju hitta dem överallt:)

Ramon vet inget om etiketterna men han sa till mig att du borde ringa till affären.