söndag 20 februari 2011

Vaser från 1930-talet

Även om 50-talsformgivning är min favorit så gillar jag även saker från 30-talet. Ett antal fina vaser har jag köpt på mig.

Första bilden visar en grön vas som kanske kan vara av Toini Muona på Arabia. I så fall är det en tidig sak - den är märkt TM i botten men på ett lite annorlunda sätt som hon inte brukade signera. Är den av henne så kan den vara värd några tusenlappar!
    Den vita vasen vet jag inte var den kommer ifrån. Det finns en signatur i botten men den är väldigt otydlig. Fräck design i alla fall - väldigt Art Deco.


Båda dessa vaserna nedan är märkta EVA och ett årtal på 30-talet i botten. Kanske är det Eva Jancke-Björk som har gjort dem. Hon var anställd på Bo Fajans men hade även en egen keramikverkstad i Mölndal på den tiden.
    Dessa har jag köpt i en liten antikaffär, och det finns fler vaser av henne där. Kanske köper jag någon mer av dem. Den med katterna tycker jag är riktigt läcker.


Här har vi två vaser av Ewald Dahlskog på Bo Fajans. Den lilla vasen gjordes för Stockholmsutställningen 1930. Finns även som lampfot - se här!
    Den andra vasen har beteckningen D171, och detta är en stor modell - hela 17 cm hög.


Sista bilden visar en liten kulvas från Nittsjö samt en fjällig tidig sak av Sven-Erik Skavonius från Upsala-Ekeby.
    När jag tänker efter så har jag faktiskt köpt de flesta vaserna på samma ställe. Jag har gett mellan 20-100 kr för dessa - de flesta av dem brukar kosta betydligt mer!
    Det bör nämnas att flera av vaserna har jag fått identifierade på PES där det finns flera väldigt kunniga keramikintresserade.




...lägger till en bild med alla vaserna tillsammans så att man kan att jämföra storlekarna.



6 kommentarer:

A-L sa...

Ah, lovely. Kul att se den runda Nittsjö-vasen i grönt. Fint som snus.

Katrin sa...

Katten vasen är verkligen något utöver det vanliga!
Mycket fin samling!

LOPPISTAN sa...

Åh, den fjälliga från UE är ju supersnygg. Men även Ewald Dahlskogs alster var verkligen spännande. Den lilla runda är nästan magisk!

TUSEN VASER sa...

Ohh, vad läckra vaser du har hittat!!!

Ulrika på Leta Retro sa...

Fantastiska vaser! Jag älskar 30-tal!

trillivippa sa...

Vasen med katter var väldigt söt, och Dahlskog är en favorit hos mig (som hos många andra).
Glasyrerna på många av de här 30-talsvaserna är så behaglig.

Priserna på Antikmässan var ändå mer blandade än jag väntat mig. Det mesta var såklart väldigt högt men en del saker var riktigt prisvärda. Utställaren som hade den stora Nagel-ljusstaken sålde ljusstakarna för 150kr/del och skålarna för 200kr/del. Han hade tyvärr inga fötter dock...